UNIT INTEGRITI

CARTA ORGANISASI

VISI DAN MISI

Menjadi universiti yang menegakkan ketelusan integriti ke arah tadbir urus terbaik dan budaya kerja unggul serta membendung salahlaku dan pelanggaran etika organisasi. 

Menjadi pusat rujukan kepada pengurusan isu-isu integriti di universiti.

OBJEKTIF

Menyepadukan pengurusan hal-hal berkaitan sudut integriti supaya inisiatif-inisiatif penginstitusian perundangan, pencegahan, pematuhan, pengesanan salah laku, tindakan korektif dan punitif dapat dilaksanakan secara lebih fokus, terancang, efisien dan mencapai keberhasilan yang optimum.

FUNGSI UNIT

TADBIR URUS

Fungsi Tadbir Urus adalah untuk memastikan tadbir urus terbaik dilaksanakan di samping menangani isu-isu integriti, terutamanya berkaitan perilaku rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam UTM.

 

  1. Menyemak dan mengkaji dasar, sistem dan prosedur kerja serta mencadangkan penambahbaikan.
  2. Menyelia dan menyelaras penambahbaikan sistem prosedur agensi awam bagi memastikan tadbir urus agensi yang baik.
  3. Membuat semakan lanjut berdasarkan maklum balas yang diterima dan membuat tindakan pematuhan atau pengukuhan integriti sekiranya perlu.
  4. Menentukan pengurusan Mesyuarat Jawatankuasa Anti-Rasuah (JAR)/ Jawatankuasa Tatakelola (JTK).
  5. Mengambil tindakan susulan ke atas keputusan Mesyuarat JAR/JTK Kebangsaan.

PENGUKUHAN INTEGRITI

Pengukuhan Integriti adalah merupakan salah satu tanggungjawab penting bagi memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam agensi.

 

  1. Merancang, menyelaras dan melaksanakan program kesedaran, persidangan, latihan, seminar dan pendidikan bagi meningkatkan amalan nilai-nilai murni, etika dan integriti pegawai/ kakitangan UTM.
  2. Memantau dan menganalisis prestasi serta pelaporan pelaksanaan program pengukuhan integriti dan penerapan nilai murni di UTM.
  3. Menyelaras, menyediakan artikel/ input bahan-bahan bacaan pengukuhan integriti untuk penerbitan, cetakan dan hebahan  kepada pegawai dan kakitangan.
  4. Membuat jaringan kerjasama dengan Ketua Bahagian atau Sektor atau Unit dalam UTM untuk membentuk program pengukuhan integriti.
  5. Melaksanakan advokasi pencegahan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan kepada warga UTMselaras dengan objektif Pelan Anti Rasuah Malaysia.

PENGESANAN & PENGESAHAN

Unit Integriti bertanggungjawab untuk membuat pengesanan & pengesahan terhadap aduan salah laku jenayah, pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi yang diterima dan seterusnya memastikan tindakan susulan sewajarnya diambil.

 

  1. Menyelaras tugas-tugas pengesanan dan pengesahan pelanggaran integriti, pelanggaran tatakelakuan dan etika agensi.
  2. Menjalankan pengesahan berkaitan maklumat mengenai perilaku rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (Pindaan) 2018, pelanggaran tatakelakuan & etika agensi dan lain-lain kesalahan.
  3. Membantu prosiding tatatertib dengan mendapatkan keterangan dan dokumen sokongan berkaitan kes tatatertib.

PENGURUSAN ADUAN

Pengurusan penerimaan maklumat/ aduan mengenai salah laku jenayah rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan serta pelanggaran tatakelakuan dan etika agensi bagi memastikan tindakan diambil ke atas setiap maklumat/ aduan.

 

  1. Menyelia, memantau dan mengurus serta merekod penerimaan maklumat/ aduan mengenai salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika agensi.
  2. Membawa maklumat/ aduan ke JawatanKuasa Menilai Maklumat dalam menilai maklumat/ advan tersebut untuk tindakan lanjut.
  3. Memastikan penapisan maklumat/ aduan dilakukan, iaitu maklumat/ aduan berkaitan integriti sahaja, iaitu isu rasuah, salah guna kuasa serta penyelewengan serta pelanggaran tatakelakuan dan etika akan dibawa ke peringkat seterusnya untuk diambil tindakan oleh Sub-Unit Pengesanan dan Pengesahan.
  4. Menganalisis trend/ jenis/ kategori aduan yang diterima.
  5. Mengadakan jalinan kerjasama dengan Bahagian Pengurusan atau lain-lain bahagian untuk penambahbaikan Sistem Pengurusan Aduan.

PEMATUHAN

Pematuhan undang-undang dan peraturan yang berkuat kuasa adalah perlu di setiap Bahagian/ Jabatan bagi memastikan tiada ruang dan peluang untuk pegawai dan kakitangan melakukan kesalahan dari segi jenayah mahupun tatakelakuan dan etika.

 

  1. Menyelia tahap pematuhan Bahagian/ Jabatan dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan sistem dan prosedur dan lain-lain peraturan yang berkuat kuasa pada setiap peringkat dalam agensi.
  2. Menyemak, mengkaji, mengesah dan mengesyorkancadangan penambahbaikan berkaitan ketidakpatuhan terhadap dasar, undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuat kuasa.
  3. Menyelia isu ketidakpatuhan untuk tindakan susulan.
  4. Memastikan Kod Etika Profesional UTM diamalkan dan dipatuhi.

TATATERTIB

Melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib dan kerja-kerja pengurusan tatatertib.

 

  1. Menerima Laporan siasatan kes daripada Jawatankuasa Siasatan Dalaman/ Ketua Jabatan/ lain-lain mengenaik kes salah laku.
  2. Menyediakan kertas untuk pertimbangan Pengerusi Lembaga Tatatertib bagi menentukan wujud atau tidak suatu kesalahan tatatertib mengguna pakai sama ada Peraturan 35 atau 36.
  3. Menyelaras dan mengurusetiakan Mesyuarat Lembaga Tatatertib.
  4. Menyelia tindakan susulan terhadap keputusan/ hukuman Mesyuarat Lembaga Tatatertib.
  5. Melaksanakan kajian ke atas data-data kes tatatertib untuk mengenal pasti isu dan trend bagi cadangan penambahbaikan penginstitusian integriti di UTM.