+607-553 3333

corporate@utm.my

ANUGERAH INOVASI NAIB CANSELOR

GARIS PANDUAN DAN KRITERIA PENCALONAN

1.0 NAMA ANUGERAH

ANUGERAH INOVASI NAIB CANSELOR

2.0 LATAR BELAKANG ANUGERAH

AINC telah diperkenalkan mulai tahun 2010 sebagai Anugerah yang
mengiktiraf penghasilan Inovasi yang benar-benar signifikan dan
berimpak tinggi di UTM. Pewujudan AINC adalah bagi membolehkan
UTM memberi pengiktirafan kepada inovasi yang dilakukan oleh
PTJ/Fakulti/Unit secara khasnya merujuk kepada inovasi yang dapat
meningkatkan mutu sistem penyampaian menerusi penambahbaikan
proses/prosedur kerja yang lebih efisien dalam menyumbang kepada
peningkatan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.

Mulai tahun 2018 AINC telah dijenamakan semula kepada kriteria yang
lebih luas dan selari dengan anugerah di peringkat kebangsaan seperti
Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM). Ini kerana AINC adalah
merupakan satu Anugerah pengiktirafan tertinggi yang diberi oleh UTM
di dalam Majlis Citra Karisma. Anugerah ini bertujuan untuk memberi
pengiktirafan tertinggi terhadap usaha-usaha aktiviti yang dilaksanakan
oleh komuniti UTM.Secara khususnya kepada hasil inovasi yang dapat
memartabatkan kewibawaan dan jenama UTM.

3.0 KATEGORI ANUGERAH

Individu , PTJ atau Kumpulan

4.0 KRITERIA / SYARAT-SYARAT PERMOHONAN

1. Penyertaan dibuka kepada semua hasil aktiviti dan inovasi
    daripada usaha-usaha aktiviti dan projek yang dilaksanakan
   oleh komuniti UTM.

2. Penyertaan boleh dibuat melalui projek PTJ atau projek
    kumpulan dan projek-projek sinergi diantara PTJ / kumpulan
    daripada komuniti UTM.

3. Projek inovasi yang dicalonkan berstatus aktif pada tahun dinilai
    (2024).

4. Projek inovasi yang dicalonkan juga hendaklah
    sekurang-kurangnya telah menunjukkan hasil pada tarikh
   tempoh penilaian AINC (telah beroperasi sekurang-kurangnya
   untuk tempoh enam bulan daripada tarikh tutup permohonan).

5. Projek yang lahir (derived) dari projek induk atau utama (tidak
   dibenarkan).

6. Projek inovasi yang telah memenangi AINC tidak layak untuk
    menyertai AINC bagi tempoh 2 tahun kecuali ada
    penambahbaikan atau pengubahsuaian melebihi 50 peratus
    daripada projek asal

5.0 KAEDAH PENILAIAN DAN PEMARKAHAN

i. Kaedah Penilaian

1. Pihak urus setia akan membuat tapisan awal bagi memastikan
   setiap permohonan memenuhi syarat-syarat penyertaan dan
   kriteria penilaian yang ditetapkan.

2. Laporan projek inovasi akan dinilai oleh panel penilai bagi
    menyenarai pendek projek-projek inovasi tersebut (peringkat
    tapisan pertama).

3. Projek Inovasi yang disenarai pendek diperingkat tapisan pertama
   akan dimaklumkan untuk membuat pembentangan projek atau
   lawatan tapak oleh panel penilai.

4. Projek yang telah disenarai pendek dan dinilai oleh panel penilai
    akan dibentang kepada panel induk AINC untuk pengesahan.

5. Keputusan akan dibawa kepada Ybhg Naib Canselor untuk
    perakuan.

6. Pemenang AINC akan diumumkan pada Majlis Citra Karisma UTM.

6.0 PEMARKAHAN ADALAH BERDASARKAN KRITERIA UTAMA SEPERTI BERIKUT:

1. Kriteria

Kriteria Inovasi mestilah dapat menunjukkan 6 ciri utama seperti berikut:

1. PENGENALAN

a. Penerangan ringkas projek meliputi 6 kriteria utama
   pengenalan, kreativiti,keberkesanan, relevan, signifikan,
   pencapaian, pengiktirafan dan perancangan masa
   hadapan. Disertakan faktor ‘Wow’ dan
   pencapaian/pengiktirafan yang diterima.

2. KREATIVITI

a. Menunjukkan keunikan dan pendekatan diluar kotak dari
   segi usaha atau idea yang asli, tersendiri, diadaptasi atau
   yang melangkau norma biasa.

b. Penghasilan inovasi yang menawarkan penyelesaian kreatif
    dan melangkaui ekspektasi pelanggan.

c. Memudahkan keadaan semasa dan mengurangkan
   kekangan atau jurang kearah peningkatan tahap
   penyampaian perkhidmatan.

3. KEBERKESANAN

a. Mendatangkan faedah yang nyata dari aspek capaian hasil
   yang segera, ketara, jelas dan diterima umum.

b. Meningkatkan tahap kepuasan kumpulan sasar dari segi
    penerimaan atau peningkatan tahap penggunaan sesuatu
    inovasi.

c. Penciptaan nilai terhadap pelanggan melalui pengenalan
   dasar, program, infrastruktur, teknologi atau perkhidmatan
   yang memajukan kepentingan pelanggan.

d. Kelestarian inovasi dari aspek keupayaan untuk memberi
    faedah secara berkesan atau berpotensi untuk diaplikasikan
    kepada pihak luar/masyarakat.

4. RELEVAN

a. Projek inovasi yang dapat memenuhi agenda UTM dan
    Negara.

b. Mengambil kira persekitaran semasa dari aspek keupayaan
    yang memenuhi ekspektasi, kehendak atau keadaan
    semasa.

c. Projek inovasi yang mempunyai jaringan kolaborasi dan
    kerjasama strategik dengan pelbagai pihak.

d. Sumbangan secara langsung kepada sustainable
    Development Goals (SDG).

5. SIGNIFIKAN

a. Keberhasilan (outcome) inovasi yang memenuhi objektif
    yang ditetapkan.

b. Penjimatan kos/sumber yang optimum serta menghasilkan
    pulangan yang maksimum.

c. Mempunyai kepentingan yang nyata dari segi kemampuan
   yang menawarkan alternatif penyelesaian kepada isu semasa.

6. PENCAPAIAN, PENGIKTIRAFAN DAN PERANCANGAN MASA HADAPAN

a. Pengiktirafan yang diterima di pelbagai peringkat.

b. Potensi kesinambungan projek di masa hadapan.

2. Markah

Agihan markah adalah mengikut rubrik penilaian yang telah ditetapkan.
Secara amnya ia diringkaskan seperti dibawah:

Nota: Sila nyatakan markah minimum (titik ambang) bagi pemenang dan penghargaan

7.0 KOS HADIAH

8.0 SENARAI JAWATANKUASA ANUGERAH

       

 

About Us

Our Devision

Strategic Priority

Publication

Contact Us

Quick Links